Uhmaikä

Koirilla ei ole uhmaikää.

Tämä määritelmä on taas jonkun "asiantuntijan" keksimä termi kurittomalle koiralle.

Miten "uhmaikä" määritellään?

Minkä ikäisenä se ilmenee?

Koska se on ohi?

Kouluttajana olen ihmetellyt miksi minun koirille ei koskaan ole tullut sitä "uhmaikää". Onkohan syy hyvässä onnessa, koulutuksessa ja kurissa, vai ehkäpä "luonneviassa"?

Usein jo pentuvaiheessa näkee koiralla olevan liikaa vapauksia sen tottelevaisuuteen suhteutettuna. Monesti määrätietoisen kurin puute johtaa myöhemmin ongelmiin. Koira usein hemmotellaan ja lellitään laumassa korkeammalle tasolle, mitä se oikeasti ansaitsee. Omistajan väärällä toiminnalla ja liiallisella lellimisellä koirasta tehdään laumansa kuningas tai kuningatar.

Koiran alkaessa aikuistua, tulee se iän myötä rohkeammaksi, myös omistajansa "oikkuiluja" kohtaan. Kun jo pitkän aikaa kuri on ollut liian löysää, puutteellista, sekä myös epäjohdonmukaista, uskaltaa koira jossain vaiheessa koittaa nostaa arvovaltaansa laumassa. Omistaja on sitten tietenkin ihmeissään, kun koira ärähtää tai jättää kokonaan huomioimatta omistajansa käskyt ja toteaakin tamän olevan sitä "uhmaikää".

Tämä "uhmaikä" loppuukin pian, kun koira ja omistaja on saatu mukaan tottelevaisuuskoulutuksiin.