Flexit ym. kerääntyvät hihnat

Hyvä koulutusväline, huono lenkkeilyväline.

Usein näkee täällaisen koteloonsa kerääntyvän talutushihnan päässä kouluttamattoman koiran, joka saa tulla ja mennä mihin sattuu, kunhan vain omistaja pysyy pystyssä kovasta vetämisestä huolimatta. Toisten koirien ohittaminen on hankalaa eikä koira ole kovinkaan hyvin hallinnassa. Koira saa lenkillä liikaa omaa päätäntävaltaa ja ongelmia saattaa alkaa ilmenemään myös muussakin toiminnassa.

Syy miksi normaali talutushihna on parempi lenkkeilyyn on koiran parempi hallinta.
Lyhyen remmin etäisyydeltä pystytään paremmin antamaan palautetta koiralle hyvästä tai huonosta toiminnasta.

Flexi tai muu vastaava talutin on kuitenkin loistava apuväline luoksetulon alkeiden kouluttamiseen. Koira pääsee sopivan välimatkan etäisyydelle, mutta on kuitenkin kytkettynä ja karkailut voidaan estää.