Kesyttäminen

Joskus koira saattaa arkailla tuttujakin asioita tai se voi olla jopa todella huonosti käyttäytyvä lähes kaikelle oudolle mitä se näkee.
Usein koira ilmaisee uhkaavaksi kokemansa koiran tai ihmisen agresiivisella käytöksellä.
Se haluaa murisemalla, haukkumisella tai jopa puremisella karkoittaa uhan ja siinä onnistuessaan tämä käytös vain vahvistuu.
Jos koira on kouluttamaton, sille ei tarjota yhteistä tekemistä ja lenkkeilytkin ovat vain sitä, että koira näyttää omistajalleen suunnan ja vauhdin, niin on aivan odotettavaakin, että ongelmia koiran käytöksessä alkaa ilmaantumaan.

Vaikka käytös ei olisikaan kovin agresiivista voi se silti olla joihinkin asioihin pelokas.
Koira kannattaa "kesyttää", eli totuttaa pelottaviin asioihin.

"Kesyttämisessä" tärkeintä on koiran omistajan vahva läsnäolo. Koiraa tulee rohkaista ja innostaa parhailla herkuilla, sekä KUNNON kehumisella. Useat toistot tekevät tilanteista harjoituksen, eli vain pari suoritusta ei riitä.
Jos tiedät jonkin asian esim. lenkkeilyreitillä ongelmaksi, niin älä ala välttelemään tätä koiralle uhkaavaa tilannetta, vaan nyt vain reippaasti tekemään tilanteesta koulutushetki ja totuttelemalla "kesyttämään" koira uhkaavaan asiaan. Jotta toiminta olisi koulutusta, tulee jokaisella harjoituskerralla suorituskertoja olla vähintään 5-8.

Voit aloittaa helpoista suorituksista vähän etäämmältä, mutta kuitenkin niin vaikeista, että koiran käytöksessä näkyy jotakin epätavallista. Ole jatkuvasti rohkeasti mukana reagoimassa ja antamassa palautetta koiran toiminnasta. Rohkaise kehumisella ja houkuttelemalla herkuilla. Kun edistystä paremmasta käytöksestä näkyy lopeta suoritus kunnolla liioiteltuun kehumiseen ja vaikka kunnon leikkimiseen. Etene harjoituksien vaativuudessa varovasti! Aina tulee olla tavoite onnistumisesta, jolloin koira kehittyy.
Vieraisiin ihmisiin "kesyttämisen" voi tehdä myös siten, että vieras syöttää koirallesi herkkuja yksitellen, jotta saadaan taas useita toistoja. Sinun tärkein tehtäväsi tässä tilanteessa on kehua taustalla KUNNOLLA. Hyvä palautteen, eli kehumisen ymmärtämisen merkki on se, kun koirasi tulee myös sinun luokse innoissaan ja ottaa esim. katsekontaktin. Tee heti vain lisää toistoja, niin koirasi kehittyy.

Huonoon käytökseen kannattaa myös antaa palautetta. Jos tulee epäonnistumisia eli koira menee selkeästi paniikkiin, voit keskeyttä paniikissa rimpuilemisen kieltämällä ja koiran rauhoittuessa siirtyä etäämmälle sen kokemasta uhasta. Varo kuitenkaan kehumasta tästä toiminnasta. Epäonnistumisen jälkeen siirrytään heti helpompiin suorituksiin.
Myös murinan ja haukkumisen voi kieltää. Äänensävy kannattaa olla aivan toinen, kuin kehumisessa. Kannattaa enemmin ärähtää, kuin huutaa. Kiellon jälkeen ei koskaan kehuta.

Vaasan Koirakoulun yksi merkittävimpiä menetelmiä on juuri tämä kiellon jälkeinen huomioimattomuus.
Se poikkeaa aivan täysin muiden kouluttajien menetelmistä. Monet kieltävät ja kehuvat, kun pitäisi kieltää tai kehua. Näin toimimalla on saatukin haluttua tulosta aika nopeasti.